Mag ik mensen verbieden mijn muziek te coveren?

Ik maak exclusief zelf mijn muziek en kan dat ook aantonen.
Maar heb ik het recht om iedereen een verbod te geven om mijn muziek te remixen of te coveren? Kan ik iedereen verplichten muziek te wissen dat online staat gemaakt van mijn eigendom?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja dat kan.
Als ze weigeren zou je ze ook voor de rechter kunnen slepen.
Zorg er wel dan voor dat je duidelijk en zonder twijfel kan aantonen dat het door jou gecomponeerd werk is (als je Buma geregistreerd bent zullen zij dit voor je doen).
Het is wel de vraag, hoe komen ze er aan?
Als je het zelf op de www bijvoorbeeld hebt geplaatst heb je dan ook aangegeven dat het om auteursrechtelijk beschermd materiaal ging?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat kan. Maar ik denk juist dat ze het willen coveren omdat het geweldig werk is. En omdat mensen het leuk vinden om mooie nummers te remixen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dan betalen ze er toch gewoon voor hagelslagdoos4....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je het zelf op de www bijvoorbeeld hebt geplaatst heb je dan ook aangegeven dat het om auteursrechtelijk beschermd materiaal ging? Dat hoeft helemaal niet. Auteursrecht ontstaat op alle creatief werk. Dat hoef je niet aan te geven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klopt MrTomaat.
Maar maakt wel duidelijk hoe je over de rechten denkt. :)

Het beste antwoord

Je kan op je muziek auteursrecht zetten, anderen mogen jouw muziek wel gebruiken, maar moeten jou dan een vergoeding geven. Wanneer je niet wilt dat je muziek gebruikt wordt, moet je dat ook niet openbaar online zetten.

Maar waarom wil je niet dat anderen je muziek gebruiken, dat doen ze alleen als je muziek ook echt goed is. Zelf maak ik ook muziek, ik zal echt dolgelukkig worden wanneer anderen iets met mijn muziek doen.

Wat je ook kan doen is op je muziek rechten kopen die ervoor zorgen dat je muziek beveiligd is en dat alleen jij er gebruik van mag maken. Ik weet niet of dit bestaat, maar het zou wel heel handig zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee, dat kan je niemand verbieden.

Je kan zelfs niet verbieden dat een nummer van jou niet als cover wordt uitgebracht. Zolang iemand de melodie en/of tekst niet substantieel aanpast en gewoon royalty's over jouw nummer betaalt, mag een ander gewoon jouw nummer als cover uitbrengen.